Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Sesja matematyczna „Związki matematyki z muzyką”

W spotkaniu uczestniczyli uczniowie klas: 1a, 1c, 1i, 2a. Prowadzący pokazali m.in. związek podziału nut z potęgą liczby 2, zastosowanie logarytmu do liczenia chorągiewek danej nuty i liczenia poziomu natężenia dźwięku czy też związku ciągu Fibonacciego i złotego podziału w utworach „Passacaglia i fuga c-moll”, BWV 582-Jana Sebastiana Bacha, V symfonii Beethovena, jak również w utworze „Muzyka na smyczki, perkusję i czelestę” Bèli Bartōk. Wspomnieli, że oprócz tych artystów liczby z ciągu Fibonacciego oraz złoty podział wykorzystywali również Satie, Debussy i Schubert.

Natalia i Kamil wyjaśnili pojęcie figur Chladniego. Opowiadali wiele ciekawostek z życia wielkich kompozytorów m.in. jak W. A. Mozart uczył się matematyki, jak J.S. Bach wynalazł wstęgę Möbiusa. Uczestnicy spotkania mieli możliwość usłyszenia utworu J.S. Bacha kanonu-rak, odpowiednika wiersza raka „Crab Canon on a Möbius Strip” i zobaczyć jego inwersję. Dla wielu kompozytorów XX wieku matematyka była po prostu źródłem inspiracji. Najpełniej zaawansowane narzędzia matematyczne wykorzystał w swojej twórczości Iannis Xenakis, kompozytor greckiego pochodzenia. Był on jednocześnie architektem, więc jego wiedza w dziedzinie matematyki wykraczała znacznie poza zakres szkolnego nauczania. Xenakis w swych utworach bazował na tak złożonych zagadnieniach, jak procesy stochastyczne, teoria zbiorów czy teoria gier, które są trudne do zrozumienia nawet studentom matematyki.

Prowadzący pokazali, że muzyka i matematyka mają ze sobą wiele wspólnego. Matematyka znajduje się nie tylko w prostej teorii muzyki (takty, metrum, skale), ale także wewnątrz kompozycji. Słuchacze poznali historię skal muzycznych i odkryli jej właściwości. Wykorzystali również właściwości fizyczne, aby ukazać fale drgające w praktyce.

Celem sesji matematycznej „Związki matematyki z muzyką” było zwrócenie uwagi uczniom, że muzykę zaczęto badać za pomocą narzędzi matematycznych już w VI w. p.n.e., a zajął się tym nie byle kto, bo sam Pitagoras. Pokazanie, że matematyka ma zastosowanie w różnych dziedzinach nauki i sztuki. Matematyka to nie tylko liczby, wykresy, bryły ale również inspiracja do tworzenia dzieł muzycznych.

Muzycy wbrew pozorom to nie jedynie umysły humanistyczne, ale również wybitni matematycy. Udowodniono, że nauka gry na instrumencie oraz umuzykalnianie lepiej rozwija myślenie abstrakcyjne niż programowanie.

.