Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Zarządzanie szkołą

Co sprawia, że ludzie, którymi zarządzamy pracują efektywnie?

  1. Efektywne zarządzanie ma służyć rozwojowi osobistemu nauczyciela.
  2. Należy:

•    udzielać konstruktywnej  informacji zwrotnej o tym, co nauczyciel robi dobrze, co wymaga doskonalenia. Informacja zwrotna (ocena), którą dostaje nauczyciel ma sprzyjać jego konstruktywnemu rozwojowi;
•    używać sformułowań, które motywując, pozytywnie wpływają na zmiany w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw nauczyciela;
•    rozwijać  kompetencje nauczycieli. Istotą kompetencji jest:
                  wiedza- „wiem , co mam robić”
                  umiejętności-„potrafię to zrobić”
                  postawa-„chcę to zrobić”
•    delegować zadania  i rozliczać z ich wykonania;
•    używać  w pracy technik coachingu i mentoringu;
•    zarządzać emocjami-emocje przyspieszają rozwój człowieka, zmuszają do samodoskonalenia, szukania odpowiednich   sposobów reakcji na czyhające zagrożenia
•    bronić się przed niechcianym wpływem i manipulacją
•    umieć być asertywnym w sytuacjach, które tego wymagają
•    umieć dać siebie, być zaangażowanym w to, co się robi.
Kompetencje dyrektora i nauczyciela najbardziej przydatne w szkole

  1. Psychologiczne: samoświadomość, samoocena, samokontrola.
  2. Prakseologiczne, czyli zadaniowe: sumienność, akceptacja, motywacja.
  3. Kompetencje społeczne: empatia, perswazja, przywództwo, współdziałanie, praca w zespole.
  4. Potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji, przynależności, uznania (szacunku)i samorealizacji ( samorozwoju).
  5. Zarządzanie informacją.

Czego czasami brakuje uczniom w szkolnej rzeczywistości?
Stymulacji do nauki i utrzymania koncentracji. Należy pobudzać mózg uczniów do pracy angażując w różne działania, stymulując i motywując do działania, wyznaczając różne zadania do wykonania.
Cechy dobrej, mądrej szkoły - nowa rola szkolnych bibliotek:

  1. Mądra szkoła zwraca uwagę na wartość książki w życiu człowieka. Książki są atrakcyjne, kryją się w nich niezwykle ciekawe opowieści, emocje, bogactwo i piękno języka, humor.
  2. Czytanie to inwestycja w dobra wspólna przyszłość, bo dzięki niemu wychowujemy mądrych ludzi.
  3. Mądra szkoła czyta uczniom na głos podczas szkolnych lekcji, godzin wychowawczych.
  4. Biblioteka jako miejsce kształtowania kluczowej kompetencji, jaką jest zarządzanie informacją, zarządzanie wiedzą.
  5. Biblioteka jako miejsce kształcące kompetencje ponadprzedmiotowe, głownie z zakresu pozyskiwania i przetwarzania. informacji, posługiwania się językiem polskim, indywidualnego uczenia się, pracy, zespołowej
  6. Promocja czytelnictwa.
  7. Biblioteka jako ważny element realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
  8. Biblioteka jako centrum wiedzy.

 

.