Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Szkolna Sesja Matematyczna

  • Drukuj

Dnia 20 czerwca 2013r. w szkole odbyła się I sesja matematyczna pt. „Świat jest matematyczny” w której uczestniczyli uczniowie klas: Ia, Ic, IIa, IIc, IIi, IIL. Program został opracowany przez młodzież pod kierunkiem nauczycielki matematyki Ewy Kalińskiej.W pierwszej części sesji uczniowie wysłuchali prezentacji dotyczącej zastosowania matematyki w sporcie przygotowanej przez uczennice klasy Ic: Aleksandrę Żołnierczyk i Beatę Jeleń oraz prezentację „Muzyczna matematyka” przygotowaną przez uczniów klasy IIi: Patryka Kozłowskiego i Bartłomieja Krzemińskiego. Podczas spotkania z matematyką omówione zostały niektóre dyscypliny sportu: piłka nożna, siatkówka, tenis, kostka Rubika, curling oraz skoki narciarskie. Uczniowie dowiedzieli się jaką figurą geometryczną jest piłka nożna oraz jakie wymiary i ciśnienie powinna mieć piłka nożna oraz do siatkówki, jakie są wymiary boiska dla poszczególnych dyscyplin sportowych. Na zakończenie prezentacji o zastosowaniu matematyki w sporcie uczniowie mogli ułożyć kostkę Rubika. Druga prezentacja pokazała uczniom związki matematyki z muzyką. Patryk i Bartek pokazali, że muzyka jest pełna matematyki, muzyka zbudowana jest na matematyce. Wyjaśniono zasadę powstawania dźwięku na strunie, podziału dźwięku na elementy muzyczne, pokazując zależności między tonami i obliczając kolejne interwały za pomocą logarytmów przy podstawie 2. Pokazano również podział rytmiczny muzyki oraz występowanie ułamków w wartościach rytmicznych. Druga część sesji matematycznej zaczęła się po przerwie, od przedstawienia prezentacji nt. Fraktali przygotowanej przez Martynę Potacką i Aleksandrę Jabłońską z klasy Ic. Uczennice przybliżyli uczestnikom sesji czym są fraktale, omówili powstawanie znanych fraktali np. Zbiór Cantora, piramida Sierpińskiego, zbiory Julii (w celu lepszego zrozumienia zagadnienia wyjaśniono również pojęcie liczb zespolonych), dywan Sierpińskiego (uczniowie mogli obejrzeć podczas sesji przygotowany model dywanu Sierpińskiego), kostka Mengera oraz przykłady fraktali w życiu codziennym np. szyszka, pajęczyna, paproć, galaktyka. Omówione zostały również wymiary fraktali: samopodobieństwa, cyrklowy i pudełkowy. Do każdego omawianego wymiaru podane zostały przykłady. Kolejna prezentacja dotyczyła matematyki w sztuce i została przygotowana przez Oliwię Bagińska oraz Kingę Markowską- uczennice z klasy IIb. Na początku wyjaśniono znaczenie słowa „Op-art” oraz zadano pytanie: Czy matematyka może być natchnieniem dla artysty i środkiem przekazu idei zrodzonych w jego umyśle? Odpowiedź na to pytanie przedstawiono na przykładzie holenderskiego grafika o wyjątkowej wyobraźni geometrycznej Mauritstsa Cornelisa Eschera. Prowadzące omówiły wybrane dzieła artysty skupiając się na odkrywaniu matematycznych inspiracji. Podczas prezentowanych prac przekonać się można było, że sztuka Eschera nie wymaga od odbiorcy wiedzy matematycznej, ale znajomość rządzących nią reguł pozwala na jej pełniejszy odbiór podczas prób rozszyfrowywania matematycznych inspiracji jego dzieł. Uczennice przybliżyły pojęcia oraz poparli przykładami, że ulubionymi motywami Eschera były metamorfozy, teselacje, figury niemożliwe oraz Efekt Droste'a. Twórczość Eschera charakteryzuje wstęga Mobiusa, która jest symbolem nieskończoności. Oliwia i Kinga przygotowały modele wstęgi Mobiusa, każdy z uczestników sesji mógł się przekonać, że nie da się znaleźć w niej końca ani początku oraz omówiły przykłady zastosowania wstęgi Mobiusa w życiu codziennym i współczesnej sztuce. Po każdej z części sesji uczestniczący w niej uczniowie mieli możliwość zmagania się z łamigłówkami matematycznymi. Celem sesji matematycznej była popularyzacja pozytywnego wizerunku matematyki oraz pogłębiania wiedzy matematycznej. Uczniowie uczestnicząc w spotkaniu mieli okazję zobaczyć piękno matematyki szczególnie w drugiej części sesji oraz doświadczyć, że matematyka nie musi być nudna i ma wiele zastosowań w życiu codziennym, przyrodzie oraz w sztuce.

  • dsc_0391
  • dsc_0423

  • dsc_0430
  • dsc_0432

  • dsc_0458
  • dsc_2142

  • dsc_2203